Facebook on kuollut?!

 

HUOM! Tämä blogikirjoitus ja -video on tuotettu aikana, jolloin tottelimme nimeä LK Media.

Facebook algoritmit ovat muuttuneet, mutta tästä huolimatta Facebook on markkinointialustana vertaansa vailla. Käyttäjämäärät ovat edelleen suuret ja kohdentamismahdollisuudet ovat tarkat. Sisällön merkitys markkinoinnissa kasvoi algoritmimuutosten myötä.

Facebookin perustaja Mark Zuckerberg julkaisi 2018 alkuvuodesta lausunnon, jossa hän kertoi miten ihmisten Facebook seinälle ei enää jatkossa ilmesty yhtä paljon yritysten tuottamaa sisältöä kuin aikaisemmin. Seinälle ilmestyy jatkossa (lue. nykyään) enemmän kavereiden ja perheenjäsenten tuottamaa sisältöä, kuten kuvia ja videoita.

Algoritmin muutoksen seuraukset:

    • Yritysten orgaaninen näkyvyys on laskenut huimasti! Muutamia suuria yrityksiä, jotka tukeutuivat liiketoiminnassaan vahvasti orgaaniseen näkyvyyteen Facebookissa, on joutunut jopa laittamaan lapun luukulle!
    • Mainostaminen Facebookissa on kallistunut. Tämän lisäksi, jos havittelee samanlaisia tehoja Facebook markkinoinnissa, kuin aikaisemmin, euroja pitää jo pelkän näkyvyydenkin vuoksi sijoittaa Zuckerbergin taskuun entistä enemmä
    • Hakutoiminto ei tuo yrityksiä enää yhtä tehokkaasti esiin, kuin aikaisemmin.

Mutta…

Kaikki nämä ovat täyttä totta, sen on varmasti huomannut jokainen, joka Facebook markkinointia harjoittaa. Numeroita ja faktoja on paha lähteä kiistämään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Facebook olisi markkinointi alustana mihinkään katoamassa!

Kysy itseltäsi nämä kolme kysymystä ja mieti sitten uudestaan, että mikä on Facebookin tilanne markkinointialustana:

  1. Onko missään muussa sosiaalisessa mediassa mahdollista harjoittaa yhtä tarkkaan kohdennettua markkinointia vastaavasti?
  2. Ovatko käyttäjät siirtymässä toisen firman sosiaaliseen mediaan?
  3. Onko olemassa suurempaa sosiaalista mediaa?

Vastaushan näihin kaikkiin on EI…

Hyvähän se on, ja oikeastaan suotavaa, että miettii trendejä ja mihin markkinointi on menossa tulevien vuosien aikana. Faktat ovat kuitenkin faktoja, eikä markkinointiin kannata lähteä tekemään radikaaleja muutoksia klikkiotsikoiden takia. Pienellä etsiväleikillä huomaa, että samanmoisia uutisia on kirjoitettu jo vuosia!

Facebook jatkaa ykkösenä!

Facebook tekee vuodessa miljardeja euroja voittoa. Tämän lisäksi yrityksen käteiskassa on käytännössä pohjaton! Pahimmat kilpailijat joko tippuvat kisasta luonnollisesti kuolien, tai jos potentiaalia on tarpeeksi, Facebook ostaa ne pois. Näin kävi esimerkiksi Instagramille ja WhatsAppille.

Uutena tulokkaana sosiaalisessa mediassa on sovellus nimeltä Vero. Meillä ollut se nyt muutamia viikkoja tutkinnassa, mutta kokemusta tai tietämystä ei ole vielä sen vertaa kertynyt, että sen hyödyntämisestä markkinoinnissa voisi kertoa.

Me saamme jatkuvasti hyviä tuloksia Facebookin kautta, oli kyse sitten orgaanisesta tai maksetusta mainonnasta. Markkinoijat, jotka valittavat ja häviävät algoritmi muutosten vuoksi, ovat vain laiskoja. Enää ei päättömät kissavideot tai tuhannen euron arvonnan saakaan vastaavaa näkyvyyttä, kun aikaisemmin. Tästä voimme varmasti kaikki olla kiitollisia?

Muutosten vuoksi Facebook markkinoijien pitää oikeasti keskittyä laadukkaaseen sisältöön ja markkinointiin. Markkinoinnin pitäisi herättää tunteita ja keskustelua. Toivottavasti tämä oli askel siihen suuntaan!

Lyhyesti kerrattuna viime ajan muutokset siis suosivat laadukasta sisältöä, jota tuotetaan aktiivisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa laadukkaita videokampanjoita sekä yritysblogeja. Facebook pyrkii Googlen tavoin näyttämään käyttäjälle häntä kiinnostavaa sisältöä.

Pysy siis kärryillä tulevaisuuden trendeistä ja valmistaudu niihin, mutta pysy nykyajassa. Täällä meinaan sun asiakkaatkin on!

 
Vili Santala
Toimitusjohtaja

Miten
voisimme
olla
avuksi?